måndag 25 oktober 2010

Iggle Piggle inspirerade Kaijsa till utställning i Konstgården

Kaisja Pettersson och Iggle Piggle.














Barnbarnen och barnprogrammet "I drömmarnas trädgård" inspirerade Kaijsa Pettersson, från Arvidsträsk, till den utställning som nu finns att beskåda på Konstgården.
En av tavlorna har direkt hämtats ur TV-serien.
- I programmet brukar stjärnhimlen förvandlas till vackra vita blommor. Dessa har jag målat av, berättar Kaijsa som brukar se på Iggle Piggle och de andra figurerna i programmet tillsammans med barnbarnen Greta och Rocco.
Blommor på stjärnhimlen.
























Utställningen kallar hon därför "Mina drömmars trädgård".
- Jag gjorde om namnet på TV-serien något. För man får väl inte plagiera rakt av..?
I lördags hölls vernissage på Konstgården. Intresset var stort. Ett 40-tal personer kom för att titta på utställningen och smaka på de Medelhavsdoftande tilltuggen i form av olivbröd, thatziki och grekiska köttbullar.
- Jag älskar Grekland och har varit där en hel del. Vi var bland annat på Rhodos i tre månader i samband med min 50-årsdag, berättar Kaijsa.
Senast hon ställde ut i Konstgården var för sju år sedan. Då hände någonting speciellt som både Kaijsa och hennes man Börje minns med ett leende.
- Samtidigt med vernissaget hölls en marknad på Kyrkmalmen då en regnskur föll. Alla sökte sig under tak. Många kom hit, det blev fullt i lokalen och folk frågade vad tilltugget kostade, berättar Börje med ett skratt.
Diskussioner framför tavlan "Grannen".















Utöver barnbarnen och barnprogrammet har Kaijsa till den här utställningen även använt sig av en ny teknik, Vedic Art, som har sin grund i indisk lära och kunskap.
- Den börjar med meditation som sedan blir till linjer, former och färger på målarduken. Det finns ytterligare 14 principer. Att lära sig tystnad har varit bra för en tjattermaja som jag, skrattar Kaijsa.
En tavla som sticker ut och direkt hamnar i blickfånget är stor och blå. Den har döpts till "Grannen" och kan vändas åt alla fyra håll beroende på betraktaren.
Benämningen "Grannen" väcker också nyfikna frågor.
- Jag var på altanen och ställde ut bilden på staffli när det föll snöblandat regn. Då kom en av våra kvinnliga grannar över och undrade vad jag höll på med. Därav namnet.
Kaijsas make, Börje, kom på idén och skapade denna snygga upphängningsvariant.

















För konstintresserade och nyfikna kommer Kaijsa att finnas på Konstgården mellan klockan 12.00 och 19.00 varje dag fram till den 31 oktober.
- Jag ville ha öppet även dagtid. Tiden här fördriver jag bland annat med att sitta och måla.
Kaijsa Pettersson ingår även i konstgruppen Arvidsträsktjejerna.
TEXT OCH FOTO: TONY BERGLUND