onsdag 16 mars 2011

NEO mötte Älvsbyn













På tisdagskvällen gästade Norrbotten NEO och gästsolisten Sören Hermansson Älvsbyn med sin uppsättning av Hommage à Brahms.
Inför ca 30 besökare i kapellet på Folkhögskolan framfördes i Brahms anda sex verk av varierande slag där Sören Hermansson på Horn stod för en välljudande insats inte minst i stycket "Hommage à Brams".
En Trio för violin, horn och piano som även var temat för kvällen.











Konsertturnen med Norrbottens NEO besöker totalt 3 platser i länet, Luleå och Kulturens Hus under onsdag och Haparanda Folkets Hus på Torsdag.












Kjell Tegnelund från Kultur & Fritid var nöjd med tillströmningen av publik, då denna musik trots allt är rätt smal. Genom Upplevelsekortets tillkomst har det öppnats vägar för denna typ av musik och Opera i Älvsbyn.











Norrbotten NEO består av Sara Hammarström, Kim Hellgren, Mårten Hellgren, Robert Ek, Christian Svarfvar, David Gammelgård med Petter Sundkvist som musikalisk ledare, förstärkt för denna uppsättning med gästsolisten Sören Hermansson på Horn.











En blandad publik åldersmässigt, fick höra musik av väldigt hög klass där musikerna bjöd på ett skönspel av klass.












Ibland fick jag känslan av att det var filmmusik som jag satt och lyssnade på. Pianospelet var det som jag upplevde som det känslosama delen av musiken.
" - Musiken av Brahms kanske inte riktigt är min musik, men det förvånade mig att det ändå var ganska trevligt att sitta och lyssna på denna musikform, som då inte direkt är den musik jag lyssnar på i vanliga fall."

Fylligt intensivit och känsloladdat på en och samma gång. De gamla mästarna kunde sin sak. 




Text: Sterling Nilsson och Linn Renlund:s tankar kring musiken 


Foto: Sterling Nilsson